Könsdiskriminering

Idag när jag var i skolan var killarna och spelade fotboll på rasten. Då ville jag och 2 av mina kompisar också vara med men de sa nej. Vad jag tyckte också var konstigt var att hela tiden fick killar som bara sa : Jag e med. Hoppa in mitt i spelet, men vi tjejer var tvugna att titta på eller vara hejaklack. Är det deras bild av oss tjejer eller ? Små accesoarer som ska gå runt i små kjolar? Men iallafall så när killarna sa nej sa vi till dem den gamla reglen sedan dagis. -" alla får vara med " och vi bara hoppade in på plan och sa till varandra -" vi är med i det laget som ska göra mål där " och så gick det bra i ett tag men så kom bollen rakt mot mitt ben i en jätte snabb fart och jag skrek. Då fick vi plötsligtg inte vara med ! Är inte det fel? Sedan när vi frågade om vi fick vara med så sa de att vi inte var seriösa. Men om jag ska vara ärlig försökte jag faktiskt mitt bästa ! Sedan gick vi och pratade med en kill lärare och han sa bara " haha , ni får inte vara med ". Sedan sa vi till en tjej , och hon sa bara att vi nog inte var seriösa. Jag tyckte att det var väldigt lågt. Mina kompisar med så vi pratade med rektorn. Men där blev det inget ihäller. Därför bestämde jag och mina kompisar : Hilda o Ebba att vi ska ha föredrag i skolan om könsdiskriminering. Så nu när jag gick hem gick jag in på wikipedia och tittade vad de skrev om könsdiskriminering.


Könsdiskriminering är när män och kvinnor behandlas olika på grund av deras biologiska eller sociala kön. Motsatsen till könsdiskriminering är jämställdhet, det vill säga att män och kvinnor har samma rättigheter och möjligheter oavsett kön. Traditionellt har de flesta kulturer i världen, både historiska och moderna, behandlat män och kvinnor olika, med hänvisning till verkliga eller förmodade olika egenskaper. Feminister menar att denna särskiljnad oftast innebär och har inneburit att kvinnor fått sämre villkor än män. Historiskt sett har det varit mer regel än undantag att kvinnor särbehandlats i lag, i många kulturer. Typiska exempel är bristen på kvinnlig rösträtt, förbud för kvinnor att inneha vissa ämbeten eller tjänster, förbud för kvinnor att äga och förfoga över egendom, ingen eller sämre arvsrätt för kvinnor, ingen eller sämre möjligheter till skilsmässa för kvinnor, inga eller sämre möjligheter till utbildning för kvinnor, kvinnlig könsstympning och fler tvingade klädkoder eller uppförandekoder för kvinnor än män. I många västerländska moderna kulturer är dessa skillnader historiska, men i andra länder består alla eller flera av dem.

Samtidigt bör man vara medveten om att en relativ jämställdhet enligt lag inte betyder att ett land är helt jämställt. I många länder finns exempel på hur kön ändå påverkar män och kvinnors villkor, så att färre kvinnor har starka maktpositioner inom politik och näringsliv, att kvinnor utför mer av familjearbetet med barn och hushållssysslor, att kvinnor upplever starkare krav på att följa ett visst utseendeideal och att kvinnor generellt sett har lägre löner än män. Hur dessa företeelser är kopplade till verkliga eller inbillade skillnader mellan män och kvinnor råder det delade dock meningar om, liksom om det handlar om strukturellt könsdiskriminerande normer, individuella val eller biologiska urvalsprocesser.

När män och kvinnor på det individuella planet behandlas sämre än det motsatta könet beror det ofta på uppfattningar om hur män och kvinnor är eller bör bete sig rent socialt. Det kan handla om allt ifrån att män inte anses kunna passa barn lika bra som kvinnor och därför ifrågasätts i sin föräldraroll till att kvinnor anses vilja skaffa och ta hand om barn och därför inte erbjuds krävande och karriärgynnande tjänster i ett företag.

I vissa länder betraktas diskriminering av transpersoner, eller ibland enbart transsexuella, som könsdiskriminering ur rättslig synvinkel. I mer dagligt tal ses dock den typen av diskriminering ofta som en typ av övergripande diskriminering av gruppen HBT-personer, homosexuella, bisexuella och transpersoner

Själv tycker jag att det också är konstigt att det t.ex är flest killar som spelar fotboll och att det alltid är killarna som är det nya och sånt på TV , om jag ska vara ärlig vet jag inte en ända känd kvinnlig fotbollspelare. Och även i ridning är det nästan ingen kille som rider. Men väl på tävlingar är det nästan fler killar som tävlar. Det tycker jag är lite konstigt. Kanske är det så att en ny grupp tjejer håller på och ska bli fler bland de kända ryttarna ? Eller så är det bara så att killarna inte syns på ridskolor eftersom att de har egen häst. Frågan står alltså kvar. Men en stor fråga har jag. Tror ni att det är fler killar än tjejer som bloggar eller tvärt om ?


Kommentarer

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin