Tips för självkänsla!

Här kommer lite tips om hur du höjer din självkänsla!

- Skriv först ner: Vad är det med mig själv som jag avskyr?

- Stryk sedan de punkter du skrivit ner som faktiskt är jävligt
onödiga att ens bry sig om. Exempelvis att du har sneda tår.
Lägg ner direkt. Ingen bryr sig och det tar onödig energi.

- Skriv ner allt du tycker om hos dig själv: Vad har jag som är bra?

- Fundera nu över: Varför accepterar jag inte mina brister, såsom
jag accepterar andras brister? Varför fokuserar jag på det negativa?

- Skaffa en ”bra bok” där du skriver ner 3-5 saker varje kväll som
du tycker om hos dig själv. Det kan även vara mål i livet, något du
gjort bra just den dagen eller något som gör dig lycklig. Boken ska
du sedan kunna ta fram när du har dåliga dagar och glädjas åt!

- Sätt upp ”jag är bra” samt ”jag accepterar mig själv och mina brister”
lappar på spegeln och säg det högt så ofta du kan, även om du skrattar
medan du säger det. Din hjärna kommer registrera dessa ord och säger
du de ofta kommer de tillslut överglänsa ”jag är så ful och dålig” och
plötsligt försvinner dessa negativa tankar. Låter enkelt, är svårare, men
övning ger färdighet och vill du så går det. Säg det så ofta du kan!

- Gör något roligt varje dag som gör att du känner dig stolt, glad,
tillfredställd. Något som just du tycker är underhållande och som du
får ut något av. Detta gör att du blir nöjd med livet och får på så sätt
mer ork till att tänka positivt och att repetera positiva ord.

- Fundera över: Vill jag må bra med mig själv? Hur kan jag göra det?

- Gör en lista med mål, exempelvis: jag ska börja träna, jag ska
skriva  bra boken varje kväll, jag ska acceptera mig själv, jag ska vara
hjälpsam hemma, jag ska uppskatta mina vänner mer, jag ska lägga ner
mer tid på att dansa/idrotta/sjunga, jag ska ta emot de komplimanger
jag får utan att fnysa åt dom och tro att de skojar.

- Försök öva på att tänka positivt om dig själv. Vänd allt negativt till
något positivt. Exempelvis ”min näsa är stor” –> ”men den passar i
mitt ansikte” eller ”jag har för korta ben” – ”men då kan jag ha höga
klackar” eller ”jag hatar mitt hår” –> ”jag ska färga om det!”

Övriga tips är att fokusera på det du tycker om hos dig själv. Har du
söta ögon? GOOD FOR YOU, det är ju toppen. För mina ögon är inte
så himla speciella, men jag har däremot fina läppar. Det finns ingen
som har allt, men du har något. Find it och framhäv det!

Bara för att någon är snygg, betyder det inte att du är ful. Om du är
en 6a på snygghetsskalan så sjunker du inte till en 2a för att en 10a
kommer in i rummet. Det finns alltid någon som tycker att du är
minst lika snygg och bra som den du tycker är överlägsen.
Det är en lättande sanning!

Ett tips med det du skulle skriva, gör så här så hjälper du naturen med :D


Kommentarer

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin