Eniros skattjakt :)

Jag har nyss klarat mig igenom Eniros skattjakt, men jag kan säga det var inte lätt. Längtar tills ett visst datum ^^ DÅDUUUUH!
Men jag tycker att ni också ska vara med och tävla! Jätte roligt var det! Här börjar allt, i eniros gatuvy!
Eniros gatuvy är även en rolig grej att göra när man har tråkigt! Man kan se sitthus och sånt ! I sommarformat ;)




Om ni får problem så har ni gethuvudet som har ledtrådar till hjälp!
Men räcker inte det? Då får jag väl hjälpa er lite på traven :)

Förresten här har ni ledtrådarna och hjälp till att hitta dom!:
Ledtråd 1:
Du börjar på Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm i Gatuvy och ledtråden är att du ska följa Hästen..
Använd länken nedan och tryck på Gatuvy:
http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=yp&advert_code=71009678_GS&search_word=

Ledtråd 2:
Du kommer till en tunnel där du får koordinaterna (står på väggen): 59.33790 och 18.03560 och ledtråden att mannen i hatt håller svaret. Du knappar in koordinaterna i den vanliga Adress sök-rutan och det kommer fram en massa konstiga siffror och grejor, men zooma in och tryck på gatuvy. Och där



Ledtråd 3:
..du hamnar under en tunnel med en massa gubbar med hatt som håller en tidning. Gubben du ska rikta in dig på sitter dock uppe på den där stora klossliknande Grunkan i mitten! Han visar en tidning som ger följande Youtube adress: http://www.youtube.com/watch?v=68V-vIPYOns

Ledtråd 4:
Filmen på youtube ger dig några ledtrådar som ska leda dig till en ny plats: Kungsängsliljan och Havsörnen leder till Uppland..Sveriges äldsta universitet finns i Uppsala, Personen som är högaktuell första söndagen i mars varje år (vasaloppet) är Gustav Vasa! Gustav Vasa vilar vid Domkyrkan i Uppsala.. Knappa in Domkyrkan i Uppsala och kolla på Gatuvy..

Ledtråd 5:
Denna grejen var väldigt läskig!
Utanför domkyrkan i Uppsala sitter det några präster som pekar upp mot kyrkotornet. Om du tittar upp mot kyrkan så står det ovanför ingången: Hitta tvillingarna. Ta bilvägen 2.1 km västerut. Tvillingarna finns på Geijersgatan i Uppsala. Du hittar dem längst ner i återvändsgränden på den sista förgreningsgatan från Geijersgatan åt höger (med näsan mot väst). Dom har målat med röd färg mot en vit garagevägg så de är lätta att se! Ett tips är att knappa in Geijersgatan 70 Uppsala, och då ser du direkt ett grönt hus. Gå åt VÄNSTER en kort sträcka tills du kommer till en liten korsning med ett rosa hus på höger sida, gå åt HÖGER (förbi det rosa huset) och in i återvändsgränden! I hörnet vid det rosa huset så finns det en skylt som pekar ner mot återvändsgränden: Geijersgatan 21-15! Längst ner i återvändsgränden på vänster sida finns tvillingarna! Längre ut än där tvillingarna står på Geijersgatan går inte att gå med Gatuvy så du kan inte missa dem!

Ledtråd 6:
Tvillingar har skrivit Skåda dom från ovan: VallaRondellen, Nya Ullevi, Gammlia. Du söker på varje enskild sak av dessa 3 i kartsökningen. Tryck på "utsikt" som står bredvid Gatuvy. När du söker på "Vallarondellen i Lindköping" och trycker på utsikt så syns en bild av en lyckokaka. När du söker på "Nya Ullevi i Göteborg" och trycker på utsikt så syns en bild avv en grön näsa. När du söker på "Gammlia i Umeå" och trycker på utsikt så syns en bild av ett torn.




Ledtråd 7:
Kaka, Näsa, Torn = Kaknästornet i Stockholm. Sök på det på kartsök och du kommer fram till kaknästornet i Stockholm (glöm inte gatuvy!). Där ser du massa människor som pekar mot en bil. Du behöver inte följa efter den om du inte vill, men när du väl gör det så börjar en polisbil jaga den och tar fast honom. På hans bil står T-krona larm&Lås.

Ledtråd 8:
När du söker "T-krona larm&Lås" på Eniros Supersök så får du fram adressen vilket är Vasagatan 22, GÖTEBORG och telefonnummer 072 - 225 16 28. Om du ringer det nummret så svarar en telefonsvare där en människa säger att han inte är där just nu "men att han finns i ....

Resten får ni ta reda på själva ;)

Ps! Det är näst sista ledtråden innan ni når skatten...

Jag tycker att eniro har övertträffat sig själva! Det var en superkul grej att göra när inga uppdaterade sina bloggar ^^ ! Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Lina

VAAAAAA har du kommit så långt

2010-02-25 @ 12:39:57
Postat av: Tora Wykman

i vilket sökfält ska man fylla i koordinaterna??

2010-02-28 @ 16:28:22
URL: http://torawykman.soclog.se
Postat av: evelina

fy fan va lågt att skriva ut hur man gör i din blogg!!!! Jag satt och sökte på google och sen hittar man din blogg där du sitter och avslöjar allt. Nej, jag kan inte låta bli att läsa, men jag tycker att det är riktigt taskigt att sitta och skriva ut det sådär.. Fy fan!

2010-02-28 @ 18:09:05
Postat av: Shumpizen

SV TILL EVELINA Vad sökte du på? Och det är faktiskt folk som blir glada av att jag skriver ut det.

2010-02-28 @ 18:52:01
URL: http://shumpizen.blogg.se/
Postat av: Salli

Men läs inte då evelina ta inte ut det över Shumzi sköt ditt eget

2010-02-28 @ 21:48:39
Postat av: Sylvia

Så hyggligt av dig. Jag ska inte tävla, men tänkte det kunde va på tiden,att jag lärde mig lite hur Eniro funkar. Jag som inte kan skriva ut en rätt karta ens. Du är guld värd, tack!

2010-03-03 @ 00:51:07
Postat av: Sylvia

Nu har jag med din hjälp ej gett mig. Kom aldrig vidare, när jag själv försökte, för jag skrev kommatecken mellan koordinaterna och hamnade nära Sergels torg. Detta är inget för mig, men kul att testa. Hur i fridens namn skulle jag veta var tvillingarna fanns? Står de där annars eller hur kan man komma fram till det?Tack igen! Hoppas du ger lite hjälp även i fortsättningen, men hoppas DU vinner hela skiten!

2010-03-03 @ 02:22:20
Postat av: Elin

Schysst att skriva ut hur allt funkar. Hade aldrig klarat mig så långt annars. Men det var lite nervöst när jag skulle ringa. Nu ska jag bara ta mig dit också. ^^

2010-03-08 @ 20:35:06
URL: http://grafiskek.blogg.se/
Postat av: Ebba

Jag är oxå med i tävlingen och tycker att den är UNDRBART kul!!!

Men svårt!!! ;)

2010-03-10 @ 15:52:24

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin