Trodde alla hade det så?

nu ska jag ha jätte kul och skriva massa om...
synestesi

det kanske ser ut som det e massa text.. och det är det! S :)

Delar av detta inläggen har jag skrivit i fäger. Så som ni läser de färgade delarna - så ser jag all text helatiden. Varje ord är en färg, Jag vet att denna texten jag skriver nu är skrivet i grått, men samtidigt så har alla ord en inre färg, som man lixom ser i huvudet. Så DETTA ordet är grått, men samtidigt blått. DETTA blir lixom blått .. typ lyser svagt i blått. Samtidigt som ordet HÄR är grönt. fast skrivet i grått.. men grönt i huvudet. hahah jag suger på att förklara.


här klickar alla som tror att jag hittar  allt detta (vilket folk ofta tror, för det låter konstigt :D )
http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

nu kommer kopierade texter från olika sidor (a)

Om du har det, blir du förvånad över att alla andra inte har det. Om du inte har det undrar du vad jag pratar om.
Vissa människor har en förmåga att koppla ihop tex musik med färger, vissa former med smaker eller bokstäver med färger. Det sker omedvetet och spontant, många är inte ens medvetna om att begreppet existerar




Författare, konstnärer och musiker. Monica Vester menar att människor med synestesi verkar ha en högre grad av kreativitet än andra.

Genom att gå tillbaks i historien har hon hittat kända personer som använder sig av metaforer och liknelser som påminner om synestesi.

Det finns flera kombinationer av synestesi, vissa upplever till exempel färger när de lyssnar på musik andra känner smaker när tänker på eller ser en färg. Jag ser färger när jag dansar eller läser eller liknande. haha olika danssteg har olika färger :D

Värt att påpeka: synestesi är inte en sjukdom, utan ett neurologiskt tillstånd.

Med hjälp av så kallad PET-kamera har man exempelvis sett att hjärnan hos en person med synestesi arbetar annorlunda än hos dem som inte har det. Men exakt vad det beror på vet man fortfarande inte, säger Monica Vester.

hah! jag tänker arnolunda än er! min hjärna är konstigt uppbyggd! hihihihiihhiihih

grattis om du orkade läsa igenom!


Kommentarer
Postat av: basriff

wow vad coolt

2010-06-08 @ 21:30:11
URL: http://basriff.webblogg.se/

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin