Min plan funkade ;)

Jag sa innan att jag hade en plan för att få Fairy mer hoppvillig. Idag testade jag den planen när jag hoppade Fairy och den funkade! ;) Hon blev mycket mer motiverad och ville verkligen hoppa hela tiden!

Jag började i början på ridpasset att backa för kommando (vicka på fingret vid bogen ) och flytta bakdelen (vicka på fingret vid rumpan) sedan fick Fairy en äpplebit, redan då kändes hon mer villig. Satte igång och skrittade, travade och sedan började jag hoppa!

Alla tror att Fairy har jätte mjukt steg, men så mjukt är det egentligen inte. Om man inte kämpar sig ner så är det lätt att man studsar av faktiskt haha!

Men vi travade mot hindret på kanske 20 cm haha!, och Fairy saktade av till skritt, luktade på bommen och gick sedan över. Då klickade jag med klickern och gick sedan ett par steg så att hon inte skulle stanna precis vid hindret. Där fick hon en äpplebit. Nästa gång när vi kom mot hindret på en volt så travade Fairy över, och jag gjorde samma sak - Klickade och sedan fortsatte vi trava och efter det gjorde jag halt och gav henne beröm och belöning. Tillslut hoppade vi hindret på volten tre-fyra gånger innan hon fick belöningen och Fairy var lika glad ändå för att hoppa.

Och lyhörd var hon! Ni vet att man antingen kan göra ett klickande ljud med tungan för att få hästen att gå fram eller ett mer smackande ljud. Jag har lagt det klickande ljudet med tungan som ett tecken för backa... Så när vi kom där travande och Fairy med öronen lyssnande bakåt och jag skulle smacka men råkade klicka med tungan, då stannar Fairy och börjar backa och sedan när jag säger att det var inte det jag ville så börjar hon göra skänkelvikning! Haha , allt för att bli belönad x)


Kommentarer
Postat av: lovisa

Hej, jättefin blogg, allt väl?:)



Kram Lovisa!

2011-11-26 @ 23:21:38
URL: http://nattstad.se/lovisaattesjö

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin