Det som många ryttare glömmer bort!


Jag svänger till höger, detta är steg 2 -kollar dit jag ska-

Det är väldigt mycket prat om hur ryttare smutskastar varandra och om hur de smutskastar varandras grenar, men det är inte många som tar upp hur ryttare faktiskt smutskastar sina hästar. Jag som står med min ponny på en ridskola får höra sånt skitsnack varje dag. 

Det finns flera olika sorters skitsnack med hästar, ett av dem är när ryttare (ridskoleryttare oftast) går och säger till varandra "Åh, fick du den hästen? Lycka till, den är riktigt tjurig och sticker iväg med alla" och sånt skitsnack är rent utav hemskt! Hästen kanske har ont eller den ryttaren kanske inte gjorde rätt. Men det är faktiskt inte den sortens skitsnack som jag hade tänkt prata om.

Det värsta enligt mig är när ryttare skyller på sina hästar när något går fel. Nu säger jag inte att jag aldrig gjort det, för det händer även mig och jag vet hur fel jag egentligen har. Det finns flera personer i mitt stall som jag tänker på som tjurgrisarna, så fort det har gått dåligt så är de helt förstörda och allt är på ett eller annat vis hästens fel. T.ex hästen stannar framför ett hinder och allt är självklart hästens fel, men är det verkligen så? Nej. Du red kanske inte ordentligt, hästen var kanske inte motiverad eller hindret var helt enkelt för läskigt m.m. Alla de punkterna är ditt jobb.
Det är ditt jobb att se till att du inte bara sitter där utan rider fram till hindret, det är ditt jobb att se till att hästen är motiverad och tycker att det ni gör är kul och om hindret var för läskigt så har hästen antagligen inte tillräckligt med förtroende för dig.
Det är inte förrän man frågar sig själv "Vad gjorde jag för fel?" som man faktiskt börjar utvecklas.


"För hästens felsteg bär ryttaren ansvar"



Kommentarer
Postat av: Frysbox (A)

Du har så rätt! Det är ryttarens ansvar att se till att det blir rätt så när man tänker efter så finns det inga smyghål!

2012-04-08 @ 16:09:59
Postat av: Anneli

Anmäl dig i Veckans Blogg!:D

Jag lottar ut 5 nya vinnare på Söndag!

Vinnarna kommer synas i alla inlägg jag gör i en hel vecka!:)

http://anneliih.blogg.se/2012/april/veckans-blogg-2.html#comment

2012-04-08 @ 18:02:59
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: SANDRA DAGH

Hoppas du haft en bra dag hittills! Men vad gör du? :D

2012-04-09 @ 12:31:28
URL: http://sandrastyles.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Helt korrekt!

2012-04-09 @ 12:52:50
Postat av: Karolina & Olivia - Hästblogg

Hejsan!



Fin blogg, följa varann via bloglovin? Kram! :)

2012-04-09 @ 15:07:11
URL: http://ponnybruttornas.blogg.se/
Postat av: emmah

är det mycket ansvar för att ha en häst? :)

fin blogg btw, följa varandra på bloglovin? :)

2012-04-09 @ 22:15:46
URL: http://emmahjosefine.blogg.se/
Postat av: Tova & Lina - Vinn ett pannband

Du har sååååå rätt! Det är EXTREMT sällan hästens fel, i princip alla fall är det ryttaren som gör fel.

2012-04-10 @ 13:31:44
URL: http://ponnysmurfarnas.blogg.se/

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin