Orädd ponny




Kamera: Canon Eos 450d (jag bjuder på bilden eftersom att jag hatar att förstöra bilder genom att sätta svarta ringar på ansiktet..)

Det är väldigt viktigt att hästen inte blir rädd oavsett vilken gren man håller på med. Det är antagligen därför som jag får flera frågor om hur man får hästen orädd o.s.v. Det finns såklart flera olika metoder men det sättet som jag tränade bort Fairys rädslor var att vi helt enkelt fick större förtroende för varandra. I början så var Fairy rädd för nästintill allt då hon inte hade varit med om särskilt mycket.

Fairy hade aldrig varit i ett riktigt stall, aldrig varit i en normalstor paddock, aldrig gått i en normalstor hage och ja, listan är lång. Men i och med att vi spenderade mer tid med varandra, började träna NH och var med om fler saker tillsammans så blev vårt förtroende större för varandra.

Det vi gör nu för att hon ska bli ännu er orädd är att testa med olika läskiga saker. Skickar henne igenom saker och belönar henne och gör det till en kul grej för henne. Efter allt vårat jobb så är Fairy nu väldigt nyfiken och trygg, men självklart så är hon fortfarande ett flyktdjur och blir rädd, men inte lika ofta ;)


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad gullig!

2012-04-11 @ 09:24:34
URL: http://emmalj.webblogg.se/
Postat av: Anonym

vad tycker du om min senaste outfit? :)

2012-04-11 @ 16:23:38
URL: http://hannalovisasol.se
Postat av: Emma Lannebrink

Hej! lust att följa varandra via bloglovin?

Kan passa på att skriva lite kort om vad min blogg handlar om.

Jag bloggar om mitt liv med adhd och depression, den dagliga kampen som försvåras för varje dag som går. Äter 13 mediciner varje dag som ska få mig att må bättre osv. Fråga gärna om du undrar något, svarar på allting!

kram

2012-04-11 @ 18:38:47
URL: http://adhdochfoto.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Bloglovinbyte? :)

2012-04-11 @ 22:25:25
URL: http://kajsatorhagens.blogg.se/
Postat av: Lina :3

Hej! Jag tittar på ponnyakuten varje söndag och har gjort det de andra säsongerna också. Redan i början när jag tittade på ponnyakuten så blev jag intresserad av frihetsdressyr som tobbe håller på med men nu har jag en fråga till dig. Tobbe säger att det är viktigt att belöna hästen men min häst har blivit helt bufflig och när jag släpper henne så springer hon ibland på mig vad ska jag göra?

2012-04-12 @ 18:25:06
Postat av: Malin Westman

Härlig blogg du har :)

Skulle jätte gärna vilja göra ett bloglovin byte med dig! :D

2012-04-15 @ 18:16:16
URL: http://malinwestman.blogg.se/

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin