Stallkärringar? No way.

På mina 11 år som jag har hållt på med ridsporten så har jag mött flertal "stallkärringar". Många pratar om ponnymorsor osv, men stallkärringar är faktiskt värre enligt min åsikt. Det som karaktäriserar en stallkärring är att hon oftast är 50+, bor ensam, ser ner på yngre människor och är den som styr och ställer i ett stall.

I mitt förra stall fann det tre stallkärringar, den ena tyckte att vi "småtjejerna" i stallet inte gjorde tillräckligt. Vid det tillfället som hon sa det till oss så hade vi tagit ALLA inttagen och alla helguttagen. Men det saknades fortfarande några uttag då och då och kanske några inttag vid de tillfällena då vi verkligen inte kunde ta in hästarna. Men ändå så skulle vi ta restrerande pass? Varför? Jo, för vi var de som det var lättast att säga till, för vi kunde inte säga emot.
 
Jag vet inte hur många gånger som jag har blivit "nedvärderad" för att jag "håller på" med NH, särskilt av stallkärringar. "Du får ju rida hästafan" "Det där är inte bra hästen kommer att bli galen" "Det är sådan flumridning som du håller på med". Detta är fördomar, jag är precis lika (om inte mer) målinriktad med min ridning, jag vet hur jag vill ha det och vart jag ska. Jag är precis lika seriös med min ridning som en tävlingsryttare, den enda skillnaden är att jag inte är ute efter en massa rosetter att skryta med.
 
Stallkärringar tror att de är så mycket bättre bara för att de har hållt på med hästar längre, men ge upp! Era tekniker är gamla, vi vill lära oss de nya! För att ridsporten ska kunna komma någon vart så måste stallkärringarna som styr stallen och ridskolorna ge upp. Vi kan inte sitta och traggla metoder som användes för hundra år sedan när stallkärringarna lärde sig av andra stallkärringar. Det finns så många bättre och nyare sätt att ta hand om hästen på och för hur man ska rida den. På en ridskola ska alla sätten provas på, alla ska få hitta det som den personen tycker om bäst, inte bara det sättet som har använts nu i hundra år.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

frågestund pass på http://emmaforssen.blogspot.se/2012/07/fragestund.html

2012-07-14 @ 17:48:08
URL: http://emmaforssen.blogspot.com
Postat av: Frida

Hej!
Texten om hyllningen till hästmänniskor är kopierad från vår blogg till http://kroklista.blogspot.se/2011/12/912.html#comment-form
Som du ser på hennes kommentarer har jag redan där bett henne ta bort texten hon har stulit ifrån mig.

Hälsningar Frida.

Svar: hmm, okej. Men den är väl skriven typ 2011?
Klara

2012-07-14 @ 19:48:03
URL: http://speakinghorse.wordpress.com
Postat av: Sofia

Men bara för att man tävlar betyder ju inte det att man vill skryta ju?

Svar: Nej, absolut inte! Men det är ofta det som folk är ute efter när de tävlar, kanske inte att skryta men de vill vinna och få priset, det är ju det som är grejen med att tävla. Alla har ju dock sina egna anledningar till varför de vill vinna.
Klara

2012-07-15 @ 21:11:15
URL: http://sofiapower.blogg.se
Postat av: Frida

Det stämmer. Den publicerades på vår blogg när vi fortfarande bloggade för blogg.se den 9/12 kl. 16:30 och i inlägget där den stulits samma dag kl. 16:44. Inlägget flyttade sedan med till wordpress när vi flyttade hela bloggen dit.
Det är ju inte riktigt mitt fel att Ponnysanning är och rotar i arkivet. ;)
Här har du originallänken: http://speakinghorse.blogg.se/2011/december/en-liten-hyllning.html#comment

2012-07-15 @ 23:16:23
URL: http://speakinghorse.wordpress.com

Lämna en kommentar?:

Namn:
Minnas dig?

Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Lämna ett hovspår! :

Trackback
bloglovin